Saturday, October 11, 2008

nilai wanita

perempuan.... apakah nilai seorang perempuan.... perbincangan rancak di hari jumaat malam bersama abg mul telah membuat aku sendiri tertanya-tanya apakah nilai seorang perempuan.... aku binggung.... apa nilai seorang perempuan??? aku tak dapat memberi satu definasi khusus... tepuk dada tanya selera.... tak mungkin boleh kutepuk dada, sesak seketika.... perlukah aku meletak nilai perempuan setinggi awan? bisakah aku meletakkannya di tempat yang sebegitu istimewa.... aku sendiri takut untuk meletakkannya di tempat yang sebegitu tinggi.... apakah akal yang sihat ini tak mampu berfikir secara waras lagi... kewarasan apa yang ingin ku buktikan disini? waraskah kalau perbuatan, dan gerak geri tak sehaluan dengan akal yang kononnya waras... aku terlalu takut... terlalu kecil rasanya hidup bila sedar kewarasan yang kian pudar... aku masih tertanya-tanya apakah nilai perempuan... manusia meletakkan harga yang begitu tinggi untuk memiliki perempuan bukan atas dasar jual beli tapi atas dasar nilai yang dirasakan itu sendiri... adakala aku tertawa dengan kebodohan sendiri cuba mempersendakan keadaan dengan gurauan dengan pembohongan dengan senyuman... cuba membohongi diri tentang perempuan dan keperempuanannya. perempuan terlalu seni, halus, jalinan hatinya tak mungkin dimengertikan oleh kaum adam. aku sendiri kadang-kadang terpesona dengan seninya seorang perempuan dan sering tertanya-tanya bagaimana hati seorang perempuan lain, adakah sehalus apa yang terlihat di luaran.... soalannya masih sama apakah nilai seorang perempuan...

ibu, aku meletakkan kau di tempat teratas dalam tahta kerajaan perempuan, terima kasih kerana melahirkan, terima kasih atas segala kasih sayang, belaian terima kasih untuk segalanya dan maaf kerna adakalanya aku menghampakan, menguris perasaan kerna akal warasku sesungguhnya belum cukup waras untuk mentafsir segalanya... 

kakak, kau terlalu baik, kuletakkan kau pemangku tahta ibu... seseungguhnya aku mengagumi ketulusan hatimu... 

adik-adikku, teman gurau dan senda yang sering aku rindukan... kamu semua ku letakkan tinggi cuma adakala sebagai kakak aku sering terlupa yang kamu semua makin dewasa, dimata ku hatiku ahh... masih kecilnya rupanya.... 

sahabatku yang berempat, masih belum habis melafazkan kesyukuran yang aku rasa takkan pernah selesai setelah mengenali kamu semua... teman waktu riangku sahabat sejati waktu sedihku... 

guruku, kau terlalu istimewa kuletakkan, kecekalan dan kegigihanmu membuatkan aku lebih kuat dalam perjalanan seni ini... 

dan sahabat-sahabat yang lainnya, hadir kamu semua tetap memberi erti dalam hidup yang serba singkat ini... 

setiap perempuan ada nilainya tapi aku tertanya-tanya, masih binggung dan dunggu dalam teka-teki ini... masih mencari jawapan... apakah nilai seorang perempuan???? apakah nilai seorang perempuan jika perempuan itu aku? apakah nilai seorang aku?????

No comments:

Post a Comment